مقاله ویژگی های حکومت حضرت مهدی (عج) پس از ظهور در pdf
نوشته شده به وسیله ی علی در تاریخ 95/4/31:: 2:25 صبح
مقاله ویژگی های حکومت حضرت مهدی (عج) پس از ظهور در pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ویژگی های حکومت حضرت مهدی (عج) پس از ظهور در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ویژگی های حکومت حضرت مهدی (عج) پس از ظهور در pdf
چکیده
مقدمه
چگونگی تشکیل حکومت
سیرهی حکومتی حضرت ولی عصر(عج)
سیرت حضرت ولی عصر (عج)
الف) سیرت دینی
ب) سیرت خلقی
ج) سیرت عملی
د) سیرت انقلابی
و) سیرت تربیتی
ز) سیرت اجتماعی
ح) سیرت مالی
ط) سیرت اصلاحی
ی- سیرت قضایی
نتیجه
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ویژگی های حکومت حضرت مهدی (عج) پس از ظهور در pdf
1- قرآن کریم
2- نهج البلاغه
3- حکیمی، محمدرضا، خورشید مغرب
4- علامه مجلسی، بحارالانوار مهدی موعود (عج)، جلد 1، 13، 27، 52، 58، 81
5- نظری منفرد، علی، تاریخ اسلام امام مهدی(عج) از تولد تا رجعت در قصهی انتظار
6- نیلی پور، مهدی، فوائد غیبت و امام غائب
مقدمه
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «درروزگار غیبتش مردم از نور ولایت او پرتو میگیرند، همچنان که از خورشید نهان در پس ابر بهرهمند میشوند».[1]
یکی از مباحث مهم در عرصهی معارف مهدویت، تبیین و تحلیل فوائد امام غائب و آثار و منافع غیبت امام عصر(عج) است، چراکه تصدیق به وجود و برکات وجودی ایشان، میل خداپرستی و انگیزه ولایت محوری را در ما تقویت و مضاعف میگرداند و شوق فداکاری در طریق رضایت حضرت را در ما چند برابر میسازد. از سویی غفلت از وجود و حضور ایشان که ناشی از غیبت و طولانی شدن دوران غیبت است برای ما عوارض و آسیبهای فراوانی را به دنبال خواهد داشت به همین دلیل حضرت آیت الله جوادی آملی میفرمایند: «در هنگام گفتگوی حضرت بگویید: مهدی موعود موجود»
عوارض عدم توجه به وجود مؤثر حضرت
1- عدم توجه و توسل به حضرت
2- تقویت روحیه انکار حضرت
3- معصیت خدا و مخالفت علمی و عملی با دین خدا و اولیاء خدا
4- عدم تلاش در مسیر منویات و تحقق بخشیدن به خواستههای حضرت
5- عدم بهرهمندی از منافع وجودی خاصّ حضرت
6- کوتاهی در ادای حقوق امام عصر(عج) در دوران غیبت
چگونگی تشکیل حکومت
پس از شکست دشمنان توسط امام مهدی(عج) و استیلای حضرت بر عراق، یمن و حجاز و ایران؛ کشورهای خلیج نیز در تصرف ایشان قرار میگیرد و آنگاه آن بزرگوار عراق را مرکز دولت خود و کوفه را پایتخت قرار میدهد. در این زمینه روایات بسیاری واردشده است از جمله: از عبایه بن رِبعی نقل شده است که از امیرالمؤمنین(ع) شنیدم در رابطه با آیه «هو الذی ارسل رسوله» میفرمود: نه چنین است به آن کس که جانم به دست اوست، (پس از ظهور قائم عجل الله تعالی فرجه) هیچ قریهای باقی نمیماند، مگر این که در آنجا صبح و شام این ندا فریاد شود «أشهد أن لا إله إلا الله و أن محمد رسول الله»[2]
سیرهی حکومتی حضرت ولی عصر(عج)[3]
ذکر این نکته مناسب است که حکومت آن حضرت از نظر جغرافیایی فراگیر و جهانی خواهد بود و هرچند ممکن است عدهای در آن عصر هنوز بر بعضی از ادیان دیگر، غیر از اسلام باقی بمانند –چنان که از روایات استفاده میشود- اما بساط ظلم و ستم برچیده میشود و عدل و داد فراگیر و جهان شمول خواهد شد. این معنی در بسیاری از روایات آمده است از جمله
1) ابوحمزه ثمالی میگوید: از حضرت ابوجعفر(ع) شنیدم که میفرمود: به درستی که صاحب این امر هنگامی که ظاهر شود از مردم سختیها و برخوردهایی را میبیند؛ همانند آنچه رسول خدا(ص) دید، بلکه بیشتر از آن میبیند
2) از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمود: شما را به مهدی که او مال را به طور صحاح تقسیم کند مردی از پیامبر پرسید صحاح چیست؟ فرمود: تسویه میان همهی مردم
3) امام باقر(ع) فرمود: مهدی اموال را میان مردم به طور مساوی قسمت کند تا این که دیگر نیازمند دیده نشود که محتاج به زکات باشد
4) ابوسعید از پیامبر(ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: در آخرالزمان خلیفهای خروج کند که حق را بدون عدد عطا نماید
محمد میگوید: از حضرت باقر(ع) سؤال کردم: حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) هنگامیکه قیام کند به کدام سیره و روش در میان مردم عمل مینماید؟
فرمود: «به همان سیره و روشی که رسول خدا(ص) عمل کرد تا این که اسلام ظاهر شد.» به حضرت عرض کردم: سیرهی رسول خدا(ص) چگونه بود؟
فرمود: «آنچه در جاهلیت بود (از عادات و رسوم ناپسند) آنها را باطل کرد و از میان برداشت و با عدل و داد روی به مردم نمود و قائم(عج) نیز اینچنین است. هنگامی که قیام کند چیزهایی که در دست مردم در زمان هدنه بوده آن را باطل نماید و با عدل به مردم روی آورد.»[4]
سیرت حضرت ولی عصر (عج)
دربارهی روش و رفتار و سیرت مهدی(عج) مطالب و مسائل بسیاری در احادیث رسیده است. این مطالب و مسائل، سیرتهای مهدی را روشن میسازد
الف) سیرت دینی
مهدی(عج) در برابر خداوند و جلال خداوند، فروتن است، بسیار فروتن، همچون عقاب، به هنگامی که بالِ خویش فرو گشاید و سر به زیر انداخته از اوج آسمان فرود آید. مهدی، در برابر جلال خداوند اینسان خاشع و فروتن است. خدا و عظمت خدا، در وجود او متجلی است، و همهی هستی او رادر خود فرو برده است. مهدی(عج) عادل است و خجسته و پاکیزه. او ذرهای ازحق را فرونگذارد. خداوند دین اسلام را به دست او عزیز گرداند; مهدی، همواره بیم خداوند را به دل دارد و به مقام تقربی که نزد خدا دارد مغرور نشود. او به دنیا دل نبندد و سنگی روی سنگ نگذارد. در حکومت او به احدی بدی نرسد، مگر آنجا که حد خدایی جاری گردد.[5]
ب) سیرت خلقی
مهدی(عج) صاحب حشمت و سکینه و وقار است. مهدی جامههایی درشتناک پوشد و نان جو خورد. علم و حلم مهدی از همهی مردمان بیشتر است. مهدی، همنام پیامبر است (محمد)، و خُلق او، خُلق محمدی است
مهدی(عج) در جهان با مشعل فروزان هدایت سیر کند و چونان صالحان بزیَد.[6]
ج) سیرت عملی
به هنگام رستاخیز مهدی(عج) آنچه هست دوستی و یگانگی است. تا آنجا که هرکس هرچه نیاز دارد از جیب آن دیگری بردارد، بی هیچ ممانعتی. در زمان مهدی، مؤمنان درمعاملات از یکدیگر سود نگیرند. کینهها ازدلها بیرون رود و همه جا را آرامش و امنیت فراگیرد.[7]
مهدی، بخشنده است و بیدریغ، مال و خواسته به این و آن دهد. نسبت به عُمّال و کارگزاران و مأمورانِ دولتِ خویش بسیار سختگیر باشد و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دلرحم و مهربان.[8]
علامهُ المَهدیّ، أن یَکونَ شَدیداً عَلَی العُمّال، جَواداً بالمال، رَحیماً بِالمساکین.[9]
مهدی(عج) در رفتار چنان است که گویی با دست خود کره و عسل به دهان مسکینان مینهد. مهدی(عج) چونان امیرالمؤمنین(عج) زندگی کند، نان خشک بخورد و با پارسایی بزیَد.[10]
د) سیرت انقلابی
مهدی(عج) حق هر حقداری را بگیرد و به او دهد، حتی اگر حق کسی زیر دندان دیگریباشد، از زیر دندان انسان متجاوز و غاصب بیرون کشد و به صاحب حق بازگرداند. چون مهدی قیام کند جزیه برداشته شود و غیر مسلمانی نماند. او مردم را با شمشیر به دین خدا دعوت کند هرکس نپذیرد، گردن زند و هرکس را سرکشی کند خرد سازد. مهدی(عج) وارد شهر کوفه شود و هر منافق و شک باوری را بکشد و کاخها را ویران سازد و ارتش مستقر در آنجا را از دم تیغ بگذراند. اینچنین ظَلَمه و اَعوان ظَلَمه را بیدریغ بکشد تا خدا راضی شود و خشنود گردد. مهدی، مانعُ الزکات را بکشد. زانیِ مُحصِن را نیز بدون طلب شاهد رَحم کند
زُرارَه بن اَعیَن گوید: از امام محمد باقر(ع) پرسیدم: آیا قائم، با مردمان مانند پیامبر(ص) رفتار کند؟ فرمود: هیهات، هیهات! پیامبر با ملایمت با مردم رفتار میکرد و میکوشید تا محبت مردم را در راه دین، جلب کند و تالیف قلوب نماید. امام قائم با شمشیر و قتل با مردم روبرو شود. خدا به او اینگونه امر کرده است که بکشد و توبهای از کسی نپذیرد. وای به حال کسی که با مهدی بر سر ستیز آید. مهدی، فقط و فقط شمشیر بشناسد. او از کسی توبه نپذیرد و در راه اجرای حکم خدا و استقرار بخشیدن به دین خدا، به سخن کسی گوش ندهد و نکوهش احدی را نشنود.[11]
و) سیرت تربیتی
[1] فوائد غیبت و امام غائب، ص
[2] امام مهدی از تولد تا رجعت در قصه انتظار، ص218،
[3] امام مهدی از تولد تا رجعت در قصه انتظار، ص420، 421، 422،
[4] امام مهدی از تولد تا رجعت در قصه انتظار، ص420، 421، 422،
[5] خورشید مغرب، ص29،
[6] خورشید مغرب، ص29،
[7] بحارالانوار المهدی موعود، ج1، ص10، 277،
[8] بحارالانوار المهدی موعود، ج1، ص10، 277،
[9] بحارالانوار المهدی موعود، ج1، ص10، 277،
[10] خورشید مغرب، ص
[11] خورشید مغرب، ص
کلمات کلیدی :